Geplant & angekündigt

Lezing “Duitsland Kiest – De Europese Finale”

Lezing georganiseerd door de Utrechtse Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB)

dinsdag 12 september, 19:45
Instituto Cervantes, Domplein 3

De politieke verslaggeving aan het begin van het jaar was gevuld met de boze burgers en de opkomst van het populisme. Trump was president, Brexit werd een feit en er waren hoge peilingen voor de PVV, Front National en Alternative für Deutschland. In de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 kwam VVD-partijleider Rutte met het verhaal van de strijd tegen ‘het verkeerde soort populisme’. Zijn tweestrijd met de PVV van Wilders werd vervolgens meerwaarde gegeven door het te plaatsen in een internationaal kader: de Nederlandse verkiezingen waren slechts de kwartfinale. In april en september zouden  de Franse halve finale en de Duitse finale volgen.

Maar het tij keerde. De Brexit draaide uit op chaos, Trump schrikte de rest van de wereld af en het vertrouwen in de Europese Unie steeg. De vraag van de avond is of de theorie van gevestigde orde versus populisme tijdens het Europese verkiezingsjaar 2017 klopt. De gevestigde orde won veel verkiezingen, maar er blijft onvrede in de maatschappij en nieuwe breuklijnen maken het regeren voor de gevestigde orde lastiger dan ooit. Specifiek zal er worden vooruitgekeken de Duitse Bondsdagverkiezingen op 24 september.

Margriet Brandsma was tussen 2002-2010 correspondent voor de NOS in Duitsland. Tijdens deze periode registreerde zij onder andere de opkomst van Angela Merkel tot kanselier. Tegenwoordig focust ze zich op het schrijven van boeken, geven van lezing en interview- en presentatietechnieken.

Sarah L. de Lange is bijzonder hoogleraar op de leerstoel Dr. J.M. den Uyl-leerstoel ingesteld door de Wiardi Beckmann stichting. Ze onderzoekt het succes van rechtsradicale partijen en hoe sociaaldemocratische partijen zich organisatorisch kunnen versterken.

Onze lezingen zijn gratis en openbaar toegankelijk.

Het evenement is te vinden op facebook op: https://www.facebook.com/events/1717272531900428/

Een reactie to “Lezing “Duitsland Kiest – De Europese Finale””