Van studie naar baan: alumna Heidi de Ruiter

Heidi de Ruiter, alumna Duitse taal en cultuur (UU), kijkt terug:

Studeren in Utrecht
De jaarwisseling is altijd een moment dat ik weer even terugdenk aan mijn studietijd in Utrecht. Op 31 december 2006 schreef ik namelijk de laatste woorden van mijn masterscriptie, zodat ik op 1 januari voor mijn gevoel al een beetje student af was. Hoewel het natuurlijk nog wel spannend was, of de scriptie goed genoeg was.
In september 2002 begon ik aan de bachelor Duitse taal en cultuur en uiteindelijk heb ik op 1 maart 2007 mijn masterdiploma voor de programma’s Interculturele Communicatie en Vertalen ontvangen. Ik kijk nog steeds met heel veel plezier terug op mijn studietijd. Het gezellige clubje studenten, de enthousiaste docenten en bijv. het organiseren van de eerste Berlijnreis van Aufschwung maakte het studeren in Utrecht onvergetelijk. De taalkundige, literaire en cultuurhistorische vakken binnen de bachelor Duits waren interessant, maar wat ik ook erg prettig vond, was de mogelijkheid om daarnaast vakken buiten de eigen bachelor of zelfs faculteit te volgen. Hier heb ik dan ook veel gebruik van gemaakt.

Van stage naar werk
Tijdens mijn masterstudie bestond de mogelijkheid om stage te lopen. Al tijdens de bachelorfase had ik voor een werkstuk contact met een Euregio en dit leek mij een interessante omgeving voor een stage. Via een open sollicitatie kwam ik terecht bij de Euregio Rijn-Waal in Kleve waar ik drie maanden stage heb ik gelopen. De Euregio Rijn-Waal is een ledenorganisatie van Nederlandse en Duitse gemeenten en regionale overheden, die tot doel heeft de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren. Ik werd overal bij betrokken en mocht zelfs mee naar een congres in Brussel. Toen ik eind 2008 de kans kreeg om bij de Euregio Rijn-Waal te gaan werken, heb ik dan ook niet lang hoeven nadenken. Als beleidsmedewerker in een kleine organisatie ben ik bij veel beleidsterreinen nauw betrokken: openbare orde en veiligheid, economie en arbeidsmarkt, openbaar vervoer etc.. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de PR en communicatie. Een heel breed takenpakket, dat het werk heel afwisselend maakt en ook na 10 jaar nog steeds voldoende uitdaging en veel voldoening biedt.

De gouden tip
Mijn gouden tip: Probeer al tijdens je bachelor, maar zeker tijdens je master een of meerdere stages te lopen bij een bedrijf of organisatie, waar je graag zou willen werken. Je doet relevante werkervaring op en bouwt een netwerk op van mensen, die jou verder kunnen helpen bij het vinden van een baan die bij je past.