Recensie van “De Duitse Landen”

In het dagblad NRC (24/25 april 2024) bespreekt Ewout van der Knaap, hoogleraar Duitstalige literatuur en cultuur, het omvangrijke boek De Duitse Landen – Een politiek- en cultuurhistorisch overzicht kritisch. Zijn recensie besluit hij met deze observatie: “Duits is de meest gesproken moedertaal in de EU en een officiële taal ook in België, Luxemburg en Liechtenstein. Geografische, economische, historische verwevenheid en nabijheid hebben meestal een positief effect op de urgentie om een taal te leren; gelet op de geopolitieke verhoudingen zou veel waarde aan de Duitse landen gehecht moeten worden. Daaraan herinnert ook dit boek dat uitnodigt voor verdieping in een jaar van verkiezingen voor het Europese Parlement, in Oostenrijk en in Duitse deelstaten.” Voor de goede verstaander is dit ook een pleidooi voor de studierichting Duitse taal en cultuur.