OC-Update: Na het invullen van de cursusevaluatie

In de voorgaande blogs hebben we jullie geïnformeerd over de leden van de OC en over de cursusevaluaties. Zoals beloofd, zullen we jullie ditmaal het één en ander uitleggen over wat er met de cursusevaluaties gebeurt, nadat jij ze hebt ingevuld. Nadat jij een mail hebt ontvangen wat je van cursus X vond (en daarna nog een paar reminders dat je de evaluatie écht in moet vullen), verzamelt de opleidingscommissie alle resultaten. Voor de gesloten vragen gebeurt dit in de vorm van mooie statistische tabellen/grafieken, gegevens en getalletjes. Voor de open vragen lezen we al jullie antwoorden stuk voor stuk door. Voordat de studentleden dit doen, leest eerst de docent van de cursus de door jullie gegeven antwoorden door en geeft daarop een reactie. Daarna mogen de studentleden alles doorlezen en zowel de antwoorden van de studenten als de reactie van de docenten punt voor punt samenvatten. Hoe vaker een bepaald antwoord (bijvoorbeeld: de colleges sloten niet genoeg op elkaar aan) naar voren komt, hoe makkelijker het voor ons wordt dat op de vergadering overtuigend en met succes te bespreken. Zoals gezegd vatten de studentleden de door jullie gegeven antwoorden en de docentreactie zo adequaat mogelijk samen. Wanneer vervolgens de vergadering is gepland, bespreken wij de samenvattingen van de evaluaties met alle leden van de OC en gezamenlijk zetten wij dit om in een concreet advies aan de docent van de desbetreffende cursus. De docent neemt deze adviezen mee voor de volgende keer dat de cursus gegeven wordt en de OC gaat na of deze adviezen ook opgevolgd worden. Je kunt zelf op Caracal ook het één en ander terugvinden over de cursussen.

Een paar kleine tips

Let bij het invullen van de cursusevaluaties a.u.b. wel op een aantal punten: Allereerst moeten de antwoorden in het Nederlands (of Engels) gegeven worden. Ten tweede moet er bij de open vragen ook daadwerkelijk antwoord gegeven worden op de vraag die gesteld wordt. Ga dus bij ‘kwaliteit van de docent’ geen antwoorden geven op ‘kwaliteit van de cursus’. Tot slot: De OC-studentleden hebben in de meeste gevallen geen idee hoe de cursus in elkaar zit en zien ook niet wie welk antwoord heeft gegeven. Probeer dus zo specifiek mogelijk te zijn en antwoorden als ‘zoals ik eerder genoemd heb…’ te vermijden. Indien een antwoord niet in een toegestane taal beantwoord is, of niet op de juiste vraag is toegespitst of te onduidelijk verwoord is, kunnen wij dit antwoord helaas niet verwerken. Alvast bedankt!

Heb je nog vragen, opmerkingen of wil je anoniem je beklag doen? Mail naar OCDuits.gw@uu.nl

Met vriendelijke groet,
Floor Lintmeijer & Tabitha Oosting