Geplant & angekündigt

Einladung Programm zur Frühromantik mit Preisverleihung

Het bestuur van de Charlotte Köhler Stichting nodigt u van harte uit voor de uitreiking van het Charlotte Köhler Stipendium 2016 aan vertaler Jan Sietsma. Uw aanwezigheid wordt bijzonder op prijs gesteld. U kunt zich hier aanmelden, bij voorkeur voor maandag 28 november.  De jury, bestaande uit Elly Schippers, Ewout van der Knaap en Jerker Spits, kent het stipendium dit jaar toe aan Jan Sietsma voor zijn klinkende vertaling van Athenaeum: fragmenten, essays en kritieken van de negentiende-eeuwse Duitse dichter en denker Friedrich Schlegel. Uit het juryrapport: “In soepel Nederlands maakt Sietsma de Nederlandse lezer vertrouwd met een van de canonieke teksten uit de Duitse romantische traditie, die tot op de dag van vandaag ons denken over schoonheid en stijl beïnvloedt.”
De uitreiking vindt plaats op vrijdagmiddag 2 december in het Goethe-Institut (Herengracht 470, Amsterdam).
De middag wordt i.s.m. de VGNU (Vereniging van Germanisten aan Nederlandse Universiteiten) georganiseerd.

Programma:

• 14:00  Dr. Klaus Gille: Proteus in der Morgenröte – Zu Friedrich Schlegels Goethe-Kritik in der frühromantischen Phase.
  • 15.00: pauze
  • 15.30: Gesprek over de vroege romantiek tussen dr. Henk Harbers (RUG) en dr. Christian Krijnen (VU), muzikaal intermezzo,  voorlezing juryrapport, prijsuitreiking en dankwoord
  • 17.00:  Feestelijke borrelsluijter_charlotte_kohler